Image and video hosting by TinyPic

lördag 6 mars 2010

Jag är mäkta stolt över mig själv!


Jag var på sjukhuset och gjorde en konditionstest efter att ha haft en hjärtinfarkt för ett år sedan. Jag hade inte så värst bra värden och blodtrycket var högre än vanligt. Jag fick nu tre månader på mig att försöka göra något så att min kropp ska må lite bättre. Så jag bestämde mig för att börja ett helt nytt liv från och med den dagen.
Det var då som först jag fick upp ögonen, att det bara hängde på mig om jag skulle leva ett tag till. Med tanke på min övervikt och mitt höga blodtryck så tog jag nu beslutet att gå ner i vikt och försöka få upp min kondition.
Jag har därför sedan 15 februari inte ätit en enda godis-bit, inte en enda bulle, kaka, chips, läsk, inget sött över huvud taget har jag stoppat i mig sen dess. Jag har inte heller ätit såser och en massa onyttig mat utan jag har verkligen varit otroligt duktig på att bara äta sunt.

Jag har haft ett rent helvete i mellan åt eftersom mitt sockerbegär har förändrat mig som människa. Jag har varit en slav under mitt sockerberoende och nu börjar kroppen sakta men säkert förändras och min kropp fullkomligt skriker efter socker. Mitt humör har inte varit det allra bästa och jag har försökt undvika att konfronteras med folk med risk att jag skulle be någon fara och flyga eller säga eller göra något drastiskt.. Det har hitills varit en mycket tuff tid men jag har inte gett vika för någonting. Jag är fast besluten att jag ska klara av det här nu!
Jag sattes på prov med en slabang.
Och igår kväll sattes jag verkligen på prov då jag efter en fin lax-middag skulle få kaffe och slabang till efterrätt. Slabang är alltså en slags rulltårta med en massa god grädde och annat gott och mitt i kakan ligger en banan. Men jag lät slangbangen vara! Och jag var inte ens sugen på den! Trots att den tillhör en av mina favoriter. Så jag känner mig verkligen stolt över mig själv
Jag anser mig själv vara otroligt duktig!

Här är receptet på Slabang

Rulltårtebotten:
3 st ägg
1,5 dl socker
5 msk potatismjöl
1 msk vetemjöl
2 msk kakao
1 tsk bakpulver
Smörkräm:
150 gram smör
1 dl florsocker
2 st äggulor
2 tsk vaniljsocker
Marsipan: (alt: färdig marsipanrulle)
200 gram mandelmassa, grovt riven
1 dl florsocker
3 droppar grön karamellfärg
Övrig fyllning:
3 dl vispgrädde
3 st bananer
Garnering:
3 msk florsocker att sikta över
Gör så här
Gör rulltårtebotten som en vanlig rulltårta.
Vispa ägg och socker pösigt.
Blanda de torra ingredienserna och tillsätt det i äggsmeten.
Häll smeten i en bakplåtskädd långpanna ca. 30x40 cm.
Grädda i 225 grader i ca. 5 minuter.
Stjälp upp kakan på ett sockrat bakplåtspapper och dra bort papperet som det gräddats på.
Låt kallna.
Smörkrämen: Rör samman alla ingredienser och bred på den kalla kakan.
Marsipan: Använd ett färdigköpt marsipanlock eller gör som förr i tiden, riv mandelmassa ner i assistenten och tillsätt florsocker och karamellfärg, valfri färg.
Kör assistenten tills allt blandat sej.
Kavla ut mellan två plastfolie till en tunn platta.
Lägg plattan på smörkrämen.
Vispa grädden och bred ut över marsipanlocket.
Lägg på 3 st hela bananer längst efter varandra.
Rulla nu ihop tårtan på långsidan.
Lägg rullen på serveringsfatet och sikta över med florsocker.
LYCKA TILL och låt det väl smaka!

2 kommentarer:

  1. Du kan verkligen vara stolt över dig själv !!
    Jag har också tagit mig ur sockerträsket och vet hur tufft det är !
    Önskar dig en mysig tisdagsafton och kväll =))
    Varma kramar =)

    SvaraRadera
  2. Förra året höll vi på med GI i 7 måander viktien minskade, i somras var vikten hyffsad...men igår tvätnitade jag vid badrumsvågen OJOJ upp 12 kg sedan i somras..NÄ nu får jag ta mig i kragen Hihi :))

    Bettan

    SvaraRadera