måndag 1 mars 2010

Trött och okoncentrerad

Känner du dig trött och okoncentrerad?
Ja då kan du lida av näringsbrist.
Mindfood, som blåbär, bananer, fet fisk och spenat, håller hjärnan igång hela dagen.
Mindfood, som sedan flera år är ett begrepp i USA, är ingen diet, utan en kosthållning där man tar stor hänsyn till hur hjärnan och sinnet fungerar, förklarar Ulrica Norberg, som är yogalärare och föreläser om kost och hälsa.
Mindfood handlar först och främst om att äta bra råvaror med mycket näringsmättnad, så närproducerat som möjligt (mat som fraktats flera veckor i båt tappar väldigt mycket näring) och helst ekologiskt och kravmärkt. Dessutom bör du undvika att äta ensidigt.
Bär är ett bra exempel på mindfood. Blåbär, som innehåller mycket vitaminer och antioxidanter, ökar syresättningen i cellerna. Kravodlade bananer, som innehåller mineraler, folsyra, bra minosyror och kolhydrater som får hjärnan att arbeta snabbare, är ett annat exempel. Även annan typ av frukt är bra för hjärnan.
En bra frukost kan då vara:
. Färskpressad fruktjuice
. Te utan koffein - vitt, rött, grönt eller brunt
. Ägg
. Havregryns-eller bovetegröt
. Smoothie gjord på youghurt och bär eller frukt och grönsaker
. Surdegsbröd, grövre bröd eller knäckebröd
. Citrusfrukter
. Bönor
. Gurkmeja
. Solrosfrön
.

Tre goda smoothies:
1. Mixa morot, selleri, äpple och färsk ingefära.
2. Gör en mix av yoghurt, blåbär och 1 msk honung.
3. Mixa apelsin, morot och citron.

Allt för att få hjärnan att arbeta snabbare!


1 kommentar:

  1. Frukt är godis ,
    Ett nyttigt godis dessutom *ler*

    Det där med att ändra från "stava" till min bloggadress , där går jag bet *skrattar*

    Önskar dig en riktigt bra dag , varma kramar =))

    Berith (Här&Nu)

    SvaraRadera