torsdag 3 mars 2011

Hur påverkar Vagifem dig



Bra hjälp eller en riskfaktor?

Innehåller det kvinnliga könshormonet estradiol, som är identiskt med det östrogen som produceras i kvinnans egen kropp.
Vagifem är en lokalbehandling med östrogen som används för att motverka tunna sköra slemhinnor i underlivet. Väldigt många kvinnor som kommit in i klimakteriet börjar några år efter att menstruationerna upphört, att känna av hur slemhinnorna i slidan och mellan blygdläpparna börjar bli tunnare,
skörare och torrare.

Just dessa slemhinnor är östrogenberoende och påverkas därför av de sjunkande östrogennivåerna efter menopaus. Det är också väldigt lätt att genom en låg dos östrogen lokalt tillfört i slidan återupprätta slemhinnorna så att de blir tjockare, fuktigare och mindre känsliga.

Övriga slemhinnor i kroppen är inte alls östrogenberoende på samma vis varför man inte ser något samband mellan till exempel torra ögon och östrogennivåer. Man kan följaktligen heller inte behandla torra ögon genom tillförsel av östrogen.

Vagifem är en tablett som innehåller en låg dos östrogen. Man för upp den i slidan två gånger per vecka. Den verkar bara lokalt på slemhinnorna i underlivet, dosen är alldeles för låg för att ha någon effekt på andra östrogenbristsymptom i klimakteriet som till exempel vallningar, svettningar eller benskörhet.

Eftersom dosen är så låg finns det heller ingen ökad risk för exempelvis bröstcancer. Man kan därför lugnt använda Vagifem hur många år som helst!

Bortopererad livmoder.
Om livmodern är bortopererad kan du riskfritt ta enbart östrogen
(som ju ökar risken för livmodercancer).

Jag har då fått min livmoder bortopererad och man kan idag kalla det
i modernt språk en uppdatering.
Men med några små förekommande problem så får jag nu Vagifem.
Jag som alltid är lite extra försiktigt med att stoppa i mig en massa piller blir ju nyfiken och Googlar om Vagifem och jag lusläser allt jag kommer åt. Det verkar ju inte så farligt, men vi kvinnor är ju ändå så olika och vi reagerar ju olika på allting. Jag har bara hunnit med att ta Vagifem i två dagar och jag mår illa och jag känner inte igen mina magsmärtor, jag får som kolik i magen. Men frågan är om det verkligen beror på just Vagifem eller om jag har ätit något tokigt. Jag går försiktigt fram och eftersom jag är drabbad av Fibromyalgi så känner jag efter väldigt mycket hur min kropp mår och hur den fungerar och jag kan säga att jag mår inte speciellt bra just för tillfället. Men jag kan inte säga att det ska bero på just Vagifem eller något annat för tillfället, men jag ska ändå vara väldigt vaksam.

Har du använt Vagifem?
Hur har det påverkat dig?
Skriv gärna och berätta....

1 kommentar:

  1. Hejsan!! Vilken otroligt bra sida du gjort om fibro..:)) Jag fick oxå min diagnos -97 och i början på 2001 fick jag förtidspension..Å det var riktigt skönt faktiskt..:) Önskar dig en bra dag och vecka..Kram från mig!!

    SvaraRadera