Image and video hosting by TinyPic

tisdag 8 februari 2011

Nä tacka vet jag sommar och logdans.

Jag fryser inombords när det är vinter.

När barnen leker och stojar i pulkabacken och har roligt så kan jag inte alls finna något nöje i det över huvud taget. Istället blir hela jag som en isbit inne från och ut.
Min kropp orkar inte med kylan utan den strejkar helt enkelt.
Men jag kan faktiskt dra mig till minnes att jag redan som litet barn kände exakt lika som jag gör idag. Och då är frågan: Kan jag redan som barn haft fibromyalgi?

Jag får ständig värk i olika delar av kroppen både här och där i olika omgångar och dagar.
Det hjälper föga att klä sig varmt för kylan biter sig ändå fast inne i min kropp.
För att inte tala om när man sätter på värmen i bilen, vilket kan tyckas vara oerhört skönt att få lite värme i bilen.. Men kommer den direkt på mig och min kropp så får jag värk efter en stund.
Lika är det på sommaren om man har ac`n på i bilen.

Jag kan sitta i ett rum och alla kan tycka att det så uppvärmt och skönt medan jag kan känna det lilla minsta drag från både golv eller fönster, väggar..
Jag får ont direkt.
Och då kan man ofta bli kallad för "gnäll-kärring"om man råkar säga högt att det drar..
För ingen annan känner att det verkligen drar, utan det är bara jag som märker av det.

Så.... det kan vara grinigt värre i mellan åt beroende på vissa oförstående människor och jag har numera övervunnit min egen gnällighet genom att helt enkelt sluta gnälla, eftersom det ändå inte hjälper mig. Istället gör jag så här, när jag märker att det drar någonstans så har jag alltid en schal över mina axlar och skulle jag då märka att det skulle dra på benen så lägger jag bara schalen över benen och säger inte ett knyst.
På det viset slipper jag bli betraktad som "gnäll-kärring"..
Så det är bara såna där små saker som gör att man själv får tänka på vad man själv utsätter sig för och sedan får man vara väl förberedd på att alltid ha en schal och extra sockor i väskan.
Det kommer man långt på, när man är på besök hos någon..

Sommar sommar oh vad jag längtar efter dig...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar