Image and video hosting by TinyPic

tisdag 1 februari 2011

triglycerider är en risk faktor för hjärt- och kärlsjukdomar.

Jag har idag varit hos min läkare för mitt hjärta och jag hade jätte bra värden. Mina kolesterolvärden var jätte bra! Det var jätte skönt att höra.

Men däremot var mina Triglycerider väldigt höga,

ända upp till 7,2 vilket inte alls är så bra.


Hur tolkar man kolesterolvärden?

Är du frisk finns sällan några särskilt bra skäl att kontrollera sitt kolesterol, mer än av nyfikenhet. Det slutar tyvärr inte sällan med att du föreslås att äta en medicin utan bevisad nytta, men med biverkningar.

Olika kolesterolvärden

Totalkolesterol. I de flesta fall ett rätt dåligt mått på risk ensamt. Ofta rekommenderas värdet vara under 5,0 - vilket egentligen endast gäller redan hjärtsjuka. För i övrigt friska är det en orimlig nivå för behandling 70% av svenskar mellan 30-50 år har högre värde, och 90-95% av svenskar över 50 år.

Triglycerider. Lågt värde är bra. Höga värden beror oftast på högt intag av kolhydrater. 1,7 är dåligt, det är ett tecken till metabolt syndrom och innebär ökad risk för hjärtsjukdom. De flesta som äter LCHF-kost har mycket låga värden, mitt låg på 0,5

Triglycerider i blod - ett nytt sätt att utvärdera risken för ateroskleros
Ny studie visar att dygnsvariationen av triglycerider i blod är relaterat till risken för ateroskleros

Bakgrund
Kranskärlssjukdom är den ledande orsaken till för tidig död i västvärlden. Den patologiska process som ligger bakom de flesta fall av sådan sjukdom är ateroskleros (åderförkalkning). Andra orsaker är högt blodtryck, insulinresistens och defekt omsättning av blodfetterna, de så kallade lipoproteinerna. Dessa tre faktorer ingår i något som man kallar det metabola syndromet eller syndrom X. Viktiga riskfaktorer för utvecklingen av ateroskleros är en defekt omsättning av lipoproteiner, höga halter av kolesterol i blodet och höga halter av TG (total mängd av TG i blodet, det vill säga framför allt de TG som finns i kylomikroner och VLDL-partiklar) i blodet.

Höga nivåer av triglycerider är en risk faktor för hjärt- och kärlsjukdomar.
En studie pekar på att omega-3 fettsyran DHA kan sänka nivåerna.
Stödet för att tillskott av omega-3 kan vara positivt för hälsan blir allt större.
Omega-3 finns naturligt i fet fisk och fiskolja.

Men det här något som jag kan fixa till med min dietist..

1 kommentar:

  1. Hej Berith Jag skall visa min kära Gudrun denna sajt i morgon. varför har jag inte visat det förut. Gudrun har ju också Fibro

    Vi återkommer

    Sidan ser Jättefin ut
    Men nu går Gudrun i säng så jag skall svara alla mina koleger i Danmark nu

    Hej så länge, och Kram så klart
    Thore & Gudrun

    SvaraRadera