Image and video hosting by TinyPic

lördag 30 januari 2010

Diagnos: Fibromyalgi

1997 fick jag min diagnos: Fibromyalgi.
Då hade jag inte en blekaste aning om vad det var för något.
När jag började fråga folk omkring mig så var det en del som inte hade en susning om vad det var för något, det fanns till och med dom sa att jag hade blivit drabbat av "kärring-sjukan"..
Vad nu det var för något.......

Efter många undersökningar så fick jag fram att "kärring-sjuka" var det som skrevs i en del journaler för oss drabbade.. Det vill säga att vi var gnälliga kärringar helt enkelt, vi gnällde på att vi hade ont överallt och det var oftast läkare som inte ville lägga någon större energi på oss gnälliga kärringar. När jag sedan sökt överallt, (jag letade då i böcker på biblioteket eftersom jag inte hade börjat med dator än) där fick jag iallafall fram till att det inte fanns några botemedel för fibromyalgi och att var otroligt många symtomer som man kunde ha.

Vanlilga symtomer vid fibromyalgi:
- värk - på många ställen eller som flyttar omkring i kroppen
- trötthet / kraftlöshet - ofunktionell sömn; vaknar inte utvilad
- stelhetskänsla
- närminnesströningar
- koncentationsproblem, svårt att finna ord
- yrsel, balansproblem
- huvudvärk - irritabilitet, humörsvängningar, "kort stubin", psykiskt stresskänslighet
- domningar, stickningar
- slemhinnesymtom
- ögon, mun, näsa, underliv
- svullnadsdkänsla
- ljuskänslighet
- luktkänslighet
- ljudkänslighet
- feberkänsla, ibland kokande känsla i kroppen
- ömsom kall-varm; svettningar
- täta vattenkastningar
- hjärtrytmrubbning och /eller andningssvårigheter
- illamående
- kroppsklåda
- vadkramper, spec. nattetid
- ofrivilliga muskelryckningar
- nedstämdhet kopplad till värkintensiteten
- dimsyn och svårigheter att fixera blicken
- kalla fingrar och tår
- infektionskänslighet, särskilt herpesvirus
- diffusa hudreaktioner

1 kommentar:

  1. Vet du vad Berit? Jag har 22 av dessa symtom. För jävligt...haha måste skratta åt eländet...det är ändå en baggis mot våndan inför vad som kommer, inför cancerknölens borttagande och eftervård.
    kram Anita

    SvaraRadera