Image and video hosting by TinyPic

tisdag 2 februari 2010

Jag blir aldrig av med min förbaskade värk!

Jag borde vara trött på den ständiga värken! Och visst är jag det.
Jag är fruktansvärt less på eländet.
Att ha ständigt kronisk generell muskelvärk med stelhet i armar, ben och rygg, är bara lite av en bråkdel av det jag känner! Jag har en ökad smärtkänslighet, det vill säga när någon tar i mig så kan göra det ont. Även om det så bara är en lätt smekning så kan det ibland göra fruktansvärt ont.
Värk med muskulär trötthet, kraftlöshet och stelhet. Det kan ta upp till 30 minuter innan jag får kroppen att få bort morgonstelheten på morgnarna.
Värken flyttar sig ofta till olika ställen i kroppen från dag till dag. Den ena dagen är inte den andra likt.
Jag har dålig sömn på grund av värken, eftersom det är väldigt svårt att sova när man har ont och jag får ofta yrsel, koncentrations- och minnesstörningar med huvudvärk är som plåster på såren. Kroppen reagerar på väderomslag, ängslan, oro, stress och fysisk aktivitet.
Därför är det oerhört viktigt att man går igenom kroppsmedvetandeövningar. Sjukgymnastik är av tveksamt värde, men egen motion och träning i varmvattenbassäng kan hjälpa ibland. Det är inte alls farligt att träna eller röra på sig men jag måste alltid tänka på vad jag gör och inte gör, för det är ju jag som får lida efteråt.

1 kommentar:

  1. Jag har också fibro och reagerar precis som du på kyla, oro, stress osv

    Jag blev lite bättre när jag tränade, men det höll inte så länge. Jag försöker alltid hålla mig varm då värme bedövar jätte skönt för kroppen.



    Kram Pinuppa

    SvaraRadera